Isnin, Mac 10

Antenna di Base Station Ku..




Saya tak pasti namanya.. kat Kuala kangsar diorang panggil Antenna ASTRA.. ada yang kata antenna 5/8.. di Ipoh - antenna hasil homebrew 9W2LES Cikgu Ardani... saya rasa cukup mantap dengan kos yang agak rendah dan orang baru Radio Amatur seperti saya ini.

Setelah di Tune balik mengunakan SWR Meter SX1000 dan bantuan alat MFJ-269 SWR HF/VHF ANALYZER percaya tidak percaya bacaan SWRnya menunjukkan ianya boleh digunakan kedua-dua band 2Meter & 2 CM. Tiada masaalah kalau cadang-cadang nak buat Cross-Band. Bacaan SWR, impedance, reactance, resistance, resonant frequency cukup dikagumi. Bacaan Coaxial transmission lines:SWR, length, velocity factor, approximate Q and loss, resonant frequency, and impedance cukup meyakini.

So far.. receive memang baik... selama ini audio rakan-rakan di Parit Buntar memang tidak kedengaran.. kini sekarang saya nak boleh monitor rakan-rakan yang agak jauh dari Base Station Saya. Sedikit malang ianya... bila saya step kepada 12.5 Mhz.. Audio dari tanah Seberang..(Indonesia) jelas saya terima 5/9. masalanya bila Scan Mode...setiasa tersangkut audio dari Tanah Seberang.. Nak simplex dgn rakan-rakan tanag Seberang??? pendamlah hasrat tu... malu je nanti...

Yang Pastinya... antenna yang ke-5 di Base Station saya ini saya boleh bagi Rating 8/10...

1 ulasan:

  1. hehehehe simplex je ngan indon tu

    kalo tak silap kat indon antenna ni namanya kaki ayam.... tak tau la sama ke tak....

    BalasPadam