Rabu, November 30

Kenapa saya memilih QRP



"Hanya dengan kuasa kecil  yang diperlukan untuk mengekalkan komunikasi yang dikehendaki."

Baru tahu nikmatnya bila baru belajar-belajar di 10M..nikmatnya perhhhhhhhhhhhhhhhhhh... kalau dapat contact stesen luar di 10M... hanya tuhan yang tahu tahu betapa nikmatnya di kurniakan oleh Allah untuk kita di muka Bumi ini... kadang-kadang boleh terkejut jiran kita  sebelah menjerit kalau dapat stesen dari DXCC yang tidak pernah kita dapat.


10hb Sept 2011 dalam sejarah peribadi saya, dapat contact dengan 9W6ZAM di 10M, saya tidak menoleh belakang lagi... berpegang kepada sikap " Do More With Less" usaha demi usaha mempertingkat kemajuan diri sendiri.


 Nak tahun lagi pasal QRP > QRP by 9M2PJU



Dengan YEASU FT817ND (Max 5 watt )..Alhamdulillah, sedar tidak sedar sehingga hari ini.. saya berjaya "contact" dengan stesen dibawah ini..  3 bulan melayan QRP.. bukan selalu pun dengan radio.. ( atas faktor keluarga dan kerja ).. ianya membanggakan diri saya sendiri.


4 Continents
9 CQ Zones
12 ITU Zones
13 DXCC
Max QRB : 9,496KM



































Itu saya hanya dengan 5 watt, .. kalau saudara yang mampu memiliki Radio yang boleh trasmit dengan 50Watt.. bayangkan lagi banyak DXCC saudara akan dapat daripada saya...


Moral posting saya kali ini... ambilah kesempatan kepada freq yang diperuntukkan untuk kita digunakan sepenuhnya dan sebaik-baiknya... kalau tak guna .. takut-takut kena tarik balik... 


QRP... banyak lagi kena explore.... tunggu posting bahagia ke-2  - Kenapa saya memilihnya


## Jangan kisah sangat kalau kita tidak pandai Berbahasa inggris, kita belasahhh dulu... lama-lama keinginan belajar  berbahasa inggris itu akan timbul.... percayalah...