Jumaat, Julai 12

Enjoy dengan Radio

Slow2 ugrade.. bukan pada Lesen tapi pada Radio Shack saya, dengan penambahan USB Digital Intercafe rasanya hampir 90% semua mode idaman saya kini boleh beroperasi :-

FT817 ND kini suitable dengan semua mode 

SSB/FM/AM 
Digital Mode /  RTTY, PSK31
CW
Echo Link
SSTV
dan banyak lagi....



Dengan FT817 ND yang saya memiliki ini walaupun hanya 5 watt, namum ianya cukup untuk saya berkerja dengan Freq yang di peruntukkan kepada saya ( Lesen B ) nak TX :-
10M / Boleh..
6M / Bolehhh
2M/ Bolehhhhhhhhhhh
7cm ( UHF)... Bolehhhhhhhh..

Sebab saya enjoy dengan Hobi saya... untuk enjoy hobi kadang-kadang pergorbanan wang ringgit tidak dapat dielakkan.. selain  sedikit study apa itu " Radio Communications " In sya Allah anda akan Enjoy dengan sendirinya..

Siapa sangka,.. dengan 5 watt di  28MHz saya boleh simplex hampir ke 98 negara,


Dulu.. saya hampir "BUNGKUS" semua radio saya.. 
tapi setelah saya keluar dari kempompong "2M" dan 
explore 10M, ianya lebih menarik... kerana saya Pasti
kadang2  banyak sangat "eyeball" menyebabkan kita hilang tunjuk arah.. kadang2  "eyeball"  banyak bincang itu tak betul.. ini tak betul... blaa2.....


Mana kawan2 saya di 2Meter dulu... dulu rajin simplex.. sekarang dah ilang dan tak kedengaran simplex seperti dulu2..  mungkin banyak yang ambil keputusan  "BUNGKUS"..