Rabu, April 21

“Antenna Ajaib” 1st Review with MFJ269


Semalam… tak sabor menanti hari minggu.. saya ambil kesempatan untuk Review "Antenna Ajaib" yang saya baru beli dari rakan Radio Amatur

Dengan bantuan MFJ269 HF/VHF/UHF SWR Analyzer sambil2 melayan anak buat kerja sekolah..sempat saya test "Antenna Ajaib"

Hasil dari ujian tersebut saya dapati berbaloi saya memiliki "Antenna Ajaib" dengan harga yang sangat2 berpatutan..

Saya rasa.. "Antenna Ajaib" saya beri status " MAMPU MILIK" dan "PATUT DIMILIKI"

Freq
Status Tombol
SWR
7.030MHz
I
1.5
10.1Mhz
G
1.5
14.2MHz
D
1.4
21.0MHz
C
1.9
28.5MHz
E
1.3
50.0MHz
A
1.4
146.0MHz
H
1.1
430.0MHz
K
1.2


So far… semasa dah try QSO di Repeater PERAMAH di Gunung Brincang ( 147.000Mhz ) so far tiada masaalah untuk membuka repeater

Dengan QRP set kuasa 2.5Watt… no problem.. Next step 2nd Review with "Antenna Ajaib" atas basikal hari minggu ini…

Lepas 2nd Review saya akan maklumkan siapakah menyediakan "Antenna Ajaib" yang agak sempoi ini…


  ## ramai yang boleh meneka dengan tepat siapakah rakan radio yang membuat homebrew "Antenna Ajaib" macam antenna  tahap Komersial..