Ahad, April 4

Buat 10 dapat 2

Petang semalam  sementara menunngu  "Render Movie File"  untuk Montage  sementara menunggu sempat ke Robocon Lab... menyiapkan 10M Single Delta Loop.. walaupun hanya prototype... rasanya ianya boleh digunakan untuk portable nanti...

10.45 malam selepas hujan berhenti, dengan bantuan Isteri tercinta... 10M Single Delta Loop sempat juga dinaikkan.. OK gak... antenna tersebut.. RX lebih better dari  Inverted V yang saya pasang sebelum ini..Di Freq  28.490MHz saya dapat SWR 1.3... dengan MFJ 269.. sama dengan SWR meter Diomaand SX1000  SWR 1.3..  saya cuba CQ,CQ di 28.490MHz walaupun tiada stesen  berjaya saya  contact.. .. memang hasrat hati nak monitor sahaja dulu.. sebulan 2 nie... 


Buat 10 dapat 2.. itulah... bila saya  check di 2M.. 144.700.. saya dapat bacaan SWR 1.3.. OK kot... Dengan set QRP set  sempat saya QSO dengan 9W2KNZ & 9W2RZL di MARTS Link dengan mengunakkan antenna tersebut....  9W2KNZ & 9W2RZL sempat sharing dengan saya TIPS2 yang berguna untuk 10M.. terima kasih.. 9W2KNZ & 9W2RZL..


Sebelum antenna tersebut diturunkan pagi tadi.. sempat monitor di 7.130MHz.. RX lebih menarik.. 9M2SLJ, 9M2ZAE, 9M2ZD, 9M2MZ  tengah mobile dan 9M2OK.. dan ramai lagi.. sebelum M'sia 40M Net... 
Dalam usaha untuk menyiapkan/menyediakan Permenent Antenna di Base  untuk 10M.. tengan mencari antenna yang sesuai.Hi Gain.. murah dah mudah...  saya tak pasti.. kalau free next week.. nak try buat Yagi 10M 3EL plak... nak tengok performance plak... Tapi yang saya pasti... "saya insan yang kerdil di dalam hobi radio amatur ini".


Credit to 9W2DI Abg Din.. atas sharing dan konsep 10M Single Delta Loop