Ahad, September 9

Bila "Mobile" diberi Keutamaan

Dari pengalaman saya menyertai acara 2M net Local Net dan "Trans Link", dari pengalaman saya hanya 2/9 yang memberi laluan untuk stesen-stesen QRP itupun di Local... Kalau Untuk  "Trans Link" minta maaf... langsung tidak ambil peduli..  terang-terang bagi laluan kepada untuk "Mobile Stesen"... kadang-kadang penat juga kalau cuba nak "Check in" di acara tersebut. Terang-terang semasa saya cuba "check in" saya kan sebut dua kali " 9W2SBD/qrp dan 9W2SBD QRP Station dgn slow... namun terang-terang kebanyakkan NCS memberi laluan kepada ""Mobile Stesen" kalau tidak percaya  anda boleh monitor sendiri di Local Net dan "Trans Link"

Berbeza bila saya mendengar NCS di Malaysia 40M net, bila mendengar stesen QRP.... NCS terus bagi laluan kepada QRP stesen... dan juga pengalaman saya sendiri bila di 10M@28MHz... memang bila mendengar Stesen QRP... memang di beri keutamaan.

 Mungkin NCS ada ada sebab tersendiri... bagi laluan kepada "Mobile Stesen"... tapi bila melihat panduan di seluruh dunia, keutamaan seperti jadual di atas...Mungkin saya hanya insan kerdil "Radio Amatur" di Malaysia,  "isu" ini dibawa supaya ianya tidah akan menjadi ikut-ikutan di masa harapan 

Atau Q Code "QRP" memang TIDAK glamour seperti QRT, QRA, QRU dan lain-lain lagi.. oleh NCS...

Kepada Kordinator-Kordinator  acara 2M net...  sila pandang-pandang "Isu" ini..

Apa pula Komen ada....

" sekadar memberi pandangan"